icon-search
Screen Shot 2019-02-06 at 08.30.36

Proximity marketing – jak branża retail może skorzystać na IoT?

Karolina Rut 06.02.2019

Przez ostatnie lata wielu ekspertów z branży retail było zgodnych – obserwujemy koniec ery fizycznych sklepów, zaś zakupy internetowe opanują właściwie wszystkie konsumenckie grupy wiekowe i segmenty sprzedażowe. W dużej mierze prognozy te okazują się słuszne – branża e-commerce rośnie średnio 3-krotnie szybciej niż tradycyjna sprzedaż, zaś 51% Amerykanów potwierdza, że woli już dokonywać zakupów online.

To jednak tylko jedna strona złożonego obrazu jednego z największych sektorów globalnej gospodarki. Okazuje się bowiem, że przyszłość tradycyjnej sprzedaży, dzięki nowym technologiom – w szczególności IoT – być może nigdy nie była jaśniejsza.
Screen Shot 2019-02-06 at 08.31.14

Beacon uratuje tradycyjną sprzedaż?

 

Trudno w to uwierzyć, ale tym co w dużym stopniu może pomóc tradycyjnym sprzedawcom w osiągnięciu konkurencyjnej przewagi nad internetowymi odpowiednikami jest urządzenie mające z reguły nie więcej niż 5 cm średnicy. Jest to tzw. beacon. To niewielkie urządzenie umieszczone w odpowiednich miejscach w fizycznym sklepie może dostarczyć sprzedawcom nawet więcej wartościowych informacji, niż posiada nie jeden przedstawiciel sektora e-commerce.

Beacon to forma komunikacji bezprzewodowej zaprojektowana specjalnie do komunikacji krótkiego zasięgu. Urządzenie w działaniu jest nieco podobne do działania Wi-Fi w tym sensie, że pozwala urządzeniom komunikować się ze sobą. Jednak w odróżnieniu od sieci bezprzewodowej, priorytetem w działaniu beaconów jest żywotność baterii, a nie prędkość przesyłania danych.

Transfer danych BLE jest w zasadzie jednokierunkowy. Sygnalizatory komunikują się ze smartfonem w bliskim sąsiedztwie – sygnał Bluetooth Low Energy emituje pakiety danych w regularnych odstępach czasu. Te pakiety danych są wykrywane przez aplikacje zainstalowane na pobliskich smartfonach. Aby zaoszczędzić energię i zapewnić większą prędkość przesyłania danych, cała struktura komunikacyjna BLE składa się z 40 kanałów częstotliwości, oddzielonych 2 MHz. 3 z tych kanałów są głównymi kanałami, podczas gdy pozostałe 37 kanałów to kanały wtórne, zwane również kanałami danych. Dzięki temu systemowi przesyłania informacji, możliwe jest precyzyjne określenie lokalizacji naszego smartfona, a co za tym idzie także jego użytkownika.

Ale właściwie dlaczego branża retail miałaby śledzić swoich klientów?

Screen Shot 2019-02-06 at 08.31.05

Reklama dostosowana do aktualnej lokalizacji klienta

Wykorzystanie beaconów to niezwykle skuteczny sposób na stworzenie spójnego customer experience online i w sklepie. Śledząc ruchy klientów wewnątrz tradycyjnych lokali handlowych, możemy dostarczać spersonalizowane informacje w zależności od tego, jakie produkty są źródłem zainteresowania danego konsumenta i które kategorie produktów najbardziej go interesują. To z kolei prowadzi do tworzenia wysokich współczynników konwersji – konsument bowiem chętniej skorzysta z rabatu na dany produkt, gdy znajduje się w sekcji gdzie ów produkt się znajduje.

Przykładem praktycznego wykorzystania beaconów jest np. sieć sklepów Macy’s, który korzysta z tej technologii już od 2014 roku. Gdy klient otwiera aplikację Macy przebywając w fizycznym sklepie tej marki, aplikacja rozpoznaje, w której części lokalu się on znajduje. Jeśli klient jest np. w obszarze produktów do makijażu, aplikacja przypomni o makijażowej marce, którą klient już kiedyś kupił lub wyszukiwał online. Ta ukierunkowana informacja w oczywisty sposób może pomóc nakłonić klienta do zakup określonego produktu.

Screen Shot 2019-02-06 at 08.30.56

Pomoc w znalezieniu produktów w sklepie

Duże domy towarowe są dla wielu z nas bardzo przytłaczające. Po pewnym czasie bezcelowych poszukiwań nie jednej osobie zdarzyło się zrezygnować z zakupu poszukiwanego produktu. Wykorzystanie beaconów może nam pomóc rozwiązać ten problem, oferując wewnętrzne mapowanie ułatwiające znajdowanie odpowiednich przedmiotów z  naszej zakupowej listy.

Na przykład sieć sklepów Target wykorzystuje technologię beacon do stworzenia “systemu GPS dla zakupowego koszyka”. Klienci w sklepie mogą korzystać z aplikacji Target do tworzenia list zakupów, a następnie sprawdzania, gdzie znajdują się przedmioty w sklepie, a także o ich bliskości do tych produktów. Gdy się przemieszczają, ich lokalizacja zmienia się w czasie rzeczywistym, pokazując im, czy zbliżają się do pożądanego przez nich przedmiotu.

Screen Shot 2019-02-06 at 08.30.44

Zachęcanie klientów do odwiedzenia sklepu

 

61% konsumentów w USA, którzy nigdy wcześniej nie korzystali z technologii opartej o beacony twierdzi, że otrzymywanie zniżek i spersonalizowanych ofert skłoniłoby ich do skorzystania z usług danej marki. Przykładem firmy która efektywnie wykorzystuje to w swoich działaniach marketingowych jest Walgreens – amerykański koncern farmaceutyczny, który wysyła mobilne kupony i promocje osobom znajdującym się w pobliżu lokalizacji ich sklepów. Od momentu wprowadzenia systemu wskaźnik konwersji i pozyskania nowych klientów będących w okolicy wzrósł kilkukrotnie.

Screen Shot 2019-02-06 at 08.30.36

Beacon jako element pakietu lojalnościowego

 

Z ankiety przeprowadzonej przez Retail Dive wynika, że około dwie trzecie osób, które nie ukończyły 35 lat, przed ostatecznym zakupem sprawdza opinie na temat wybranych produktów na swoich smartfonach. Jedna z marek odzieżowych wykorzystała ten nawyk i stworzyła dzięki niemu popularną sieć ambasadorów swojej marki. Mowa oczywiście o Urban Outfitters. Ta streetwearowa marka wykorzystuje beacony oraz wspomniany nawyk wyszukiwania informacji o produktach do budowania swojego mobilnego programu lojalnościowego. Jak to działa? Gdy kupujący wchodzi do sklepu Urban Outfitters, zachęca się go do odblokowania spersonalizowanej oferty poprzez zalogowanie się w mediach społecznościowych. Kiedy klient zdecyduje się sprawdzić dany ubraniowy set, w przebieralniach może wyświetlić treści generowane przez innych użytkowników na temat przymierzanych właśnie produktów. Co więcej, kupujący są również zachęcani do robienia selfie z hashtagiem #UOonYou, który wykorzystywany jest na stronie Urban. Dzięki temu systemowi klient uzyskuje opinie innych osób na temat potencjalnego zakupu, jak również staje się częścią społeczności marki. Za wszystkie te aktywności klienci otrzymują punkty wymieniane tak jak w  tradycyjnym systemie lojalnościowym na różnego rodzaju promocje i nagrody.

Wykorzystując połączenie beaconów i mediów społecznościowych Urban Outfitters jest w stanie współpracować z klientami online, nawet gdy są w fizycznym sklepie tej marki. Ich strategia pozwala wykorzystywać prawdziwych klientów jako autentycznych ambasadorów marki, jednocześnie czyniąc zakupy klientów przyjemniejszymi. 

Screen Shot 2019-02-06 at 08.35.17

Przewiduje się, że w najbliższych latach marketing oparty na lokalizacji klientów za pomocą beaconów będzie obejmował coraz więcej branż i sektorów. By utrzymać przewagę konkurencyjną, przedstawiciele rynku retail powinni inwestować w infrastrukturę opartą o beacony, która umożliwi im ulepszyć szeroko pojęty customer experience oraz utrzymać obecnych i pozyskać kolejnych klientów

 

Źródła:

https://www.forbes.com/sites/stevendennis/2018/03/19/physical-retail-is-not-dead-boring-retail-is-understanding-retails-great-bifurcation/https://blog.beaconstac.com/2018/08/ble-made-simple-a-complete-guide-to-ble-bluetooth-beacons/

 

Komentarze: 0